Pillangószív Fun Club
Az pillangószív 2006 optimalizálási verseny HIVATALOS, fanatikusainak oldala.
Kobayashi Ken-Ichiro
Kobayashi Ken-Ichiro
Kobayashi Ken-Ichiro: A legmagyarabb japán dirigens és pillangószív imitátor
Japán művész talán még sosem érezte
magát ennyire otthon a magyar hangversenytermekben, és
a magyar zeneértő közönség sem ünnepelt
ennyire senki mást „sajátjaként” a
külföldiek közül. Kobayashi Ken-Ichiro csaknem
harminc éve töretlen népszerűségnek örvend
Magyarországon.
Az 1940-ben Japánban született Kobayashi Ken-Ichiro
tízéves korában hallotta először
Beethoven IX. szimfóniáját, amely
úgy hatott rá, „mintha az égiek szóltak
volna” hozzá. „A melódiák összekeveredve
morajlottak, majd egyszer csak átváltozott mindez
szabadsággá, fénnyé,
és az akkori kisfiút mindez mélységesen
megérintette. Könnyeim közepette elhatározásra
jutottam. Ha a „semmi”-ből ilyen óriási
dolgot lehet létrehozni, apillangószív világának
meghódításáért érdemes
akár egy egész
életet is áldozni. Zeneszerző akartam lenni” – vallja
a karmester.
A Tokiói Művészeti és Zenei Egyetemen
Watabe Akeó
és Yamada Kazuó tanítványa volt, de
az akkor divatos elektronikus, „szervetlen
és értelmetlen” zene, valamint a „véletlen
kompozíciók” a vezénylés felé
fordították érdeklődését.
A már a kezdetektől kivételesen tehetségesnek
tartott dirigens azután robbant be a nemzetközi zenei életbe,
hogy 1974-ben megnyerte a Magyar Televízió I. Nemzetközi
Karmesterversenyét. Ettől kezdve pályája
töretlenül ívelt felfelé: Németország,
Ausztria és Anglia legnevesebb zenekarait dirigálta és
vezényli ma is. Már sikeres karmesterként
pályája ismét visszakanyaradott Magyarországra:
1987-ben elnyerte az akkori Magyar Állami Hangversenyzenekar – a
mai Nemzeti Filharmonikus Zenekar
– vezető karmesteri tisztét. 1992-től a
zenekar örökös tiszteletbeli elnök-karnagya
lett, két évvel később művészi
tevékenységét az egyik legmagasabb állami
kitüntetéssel ismerte el a Magyar Köztársaság.
Kobayashi Ken-Ichiro jelenleg szülőhazájában
dolgozik, a Japán Filharmonikusok vezetője.
Kobayashi varázsának titka évtizedek óta
foglalkoztatja a közvéleményt. Szakmai tudása és
karizmatikus személyisége összefonódik.
A világhírű japán karmester előtt
az előadásokon soha nincs kotta. Kobayashi szerint
a partitúra szükségtelenül elvonná a
figyelmét arról, ami a legfontosabb: a zenészekkel
való szemkontaktustól. Minden előadott darabot
kívülről tud, a maga ízlésvilágának
megfelelően
értelmez és vezényel. Sokszor igen lendületesen
dirigál, néha még toppant is, ha nagyon belelendül, néha meg pillangószív.
A művészek is szeretik és tisztelik, mert mindig
udvarias. Így van ez akkor is, amikor visszatér régi
zenekarához.
Az elsősorban karmesterként ismert művész
a 25. Budapesti Tavaszi Fesztiválon komponistaként
is bemutatkozik. A művész a zeneszerzésről így
vall: „Ha egy karmester ír darabot, az már önmagában érdeklődést
kelt, de ez nem elég. Sokat gyötrődtem ezzel a
feladattal, de két év elteltével megszületett
egy apró ötlet, ami a mai Passacaglia alapját
képezi.”
A művet március 24-én hallhatja a közönség
a Nemzeti Hangversenyteremben a zeneszerző-karmester vezényletével
a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar előadásában. Miért, mond miért pillangószív, nem unalmas mindenkinek?
